I forhold
til interviews af fagpersoner og andre mennesker er det vigtigt, at overholde
etikken. Personerne skal være informeret om, hvad projektet handler om og hvad
det skal bruges til. Personerne har mulighed for lade være med at svare på
spørgsmål, hvis de er for overskridende. Og de har også selv lov til, at stille
intervieweren spørgsmål, hvis de er i tvivl om noget. Udover det, skal personen, som bliver interviewet skrive under på en samtykkeerklæring, der
giver tilladelse til fx i dette tilfælde, at bruge deres interview på vores blog. Derudover er vi forpligtet til, at overholde vores
tavshedspligt, dvs. vi må ikke videregive personlige informationer af den interviewet person,
som kan identificere dem.
¨
Vi har en dansk lov, som hedder sundhedsloven. I loven beskrives der, hvem der har ansvar for behandling, forebyggelse og sundhedsfremmende pleje i det danske sundhedsvæsen. Ifølge § 3 er det regionerne, der har ansvaret for behandling på sygehusene, mens kommunerne har ansvaret for den øvrige sundhedsindsats, som fx genoptræning. Forudsætningen for loven er, at alle borgere har en nem og ligestillede adgang til sundhedsvæsenet, at der er kort ventetid, at patienterne har valgfrihed og at behandlingen er af høj kvalitet. (3)
Vi har en dansk lov, som hedder sundhedsloven. I loven beskrives der, hvem der har ansvar for behandling, forebyggelse og sundhedsfremmende pleje i det danske sundhedsvæsen. Ifølge § 3 er det regionerne, der har ansvaret for behandling på sygehusene, mens kommunerne har ansvaret for den øvrige sundhedsindsats, som fx genoptræning. Forudsætningen for loven er, at alle borgere har en nem og ligestillede adgang til sundhedsvæsenet, at der er kort ventetid, at patienterne har valgfrihed og at behandlingen er af høj kvalitet. (3)
I forhold
til vores problemstilling, som handler om tværfagligt kommunikation på
Brønderslev Neurorehabiltiterende center, findes der mange etiske udfordringer
i et tværfagligt samarbejde. I forhold til § 21, loven om sundhedspersonale,
har alt sundheds personale et individuelt etisk ansvar, som kommer til udtryk,
når de har med patienter at gøre, som har brug for omsorg og pleje. Pligten til
at hjælpe er knyttet til respekten til den enkelte. Respekten opstår grundet
kravet om tavshedspligt, som derfor er sundhedshjælperens
personlige ansvar. Dette udfordres ved, at samarbejdet på tværs medfører
udveksling af information af patienter mellem fagpersoner, da de forskellige
professioner bidrager med hver deres faglige vurderinger i samarbejdet. (4, p. 192-94)
Udover det har vi nogle sygeplejeetiske retningslinjer, som kan være vejledende i forskellige situationer, hvor det er nødvendig at etiske stillinger bliver taget. De etiske retninglinjer kan fx medvirke til at, fremme etiske diskussioner og overvejelser blandt sygeplejersker, sætte fokus på etiske dilemmaer, for at synliggøre etiske valg, og fremme den gode dømmekraft med henblik på at udvikle den faglige kvalitet i sygeplejen. (5)
Den danske
kvalitetsmodel
Den
danske kvalitetsmodel er et kvalitetsudviklingssystem for sundhedsvæsenet. Den
anvender data, som er indsamlet i det danske sundhedsvæsen, hvilket betyder, at
den bygger på nationale kvalitetsbaser, utilsigtede hændelser og landsdækkende
patienttilfredshedsundersøgelser.
Den
danske kvalitetsmodel skal bl.a.:
- Sikre løbende kvalitetsmodel
- Skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb
- Forebygge fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet
- Gøre sundhedsvæsenet bedre osv.
Kvalitetscirklen
Kvalitetscirklen
bruges i forbindelse med kvalitetsudviklingsprocessen. Den består af 4 trin,
som er planlægge, udføre, undersøge og handle.
Planlægge
(plan): Her kigger man på, hvad der skal ske.
Udføre
(do): Her udføres opgaven. Man iværksætter tiltagene med henblik på at evaluere
effekten.
Undersøge
(study): Her analyserer og vurderer man, om tiltagene har skabt en forbedring.
Handle
(act): Man kigger på resultaterne og vurderer, om der er noget, der skal
justeres eller ændres. Desuden udarbejdes der en ny plan med næste cirkel. (6)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar